maandag 3 oktober 2011

Dinsdag 6 september - Maandag 3 oktober

La vie quotidienne.


Hoe verloopt verder het leven a la campagne.

Nadat Yvonne is vertrokken ben ik weer heer en meester over het domein, wat er op neerkomt dat ik hier alles in mijn eentje dient te rooien.


Om toch al wat bouwervaring op te doen heb ik mij ingeschreven in een cursus natuurlijk voegen.
Met de opgedane kennis besluit ik alvast een tuinmuur onderhanden te nemen. Het voegen gebeurt
met een klei- en zandmengsel en deel kalk. Het kleimengsel heb ik gevonden op het zolder van het kleine schuurtje, daar lag een vloer op van leem.

Aangezien de balken toch aan vervanging toe zijn kan ik dit materiaal gebruiken. Eerst maar eens een proefstukje gedaan voor de kleur. In overleg vonden wij het grijs iets beter passen bij de steen.


Maar voor het grote werk heb ik een betonmolen aangeschaft. Na 8 kuipen weggedraaid te hebben heb ik vandaag dan de laatste hand gelegd aan het achterkant van de muur.


Verder bloeit en groeit hier nog van alles:

De doordragende aardbeien zijn met een tweede ronde vrucht geven bezig, de bramenstruik heeft
ook wel een kilo of 4 vruchten opgeleverd.
Verder werd het ook tijd om de pompoenen veilig te stellen.
1 pompoen was al aangevreten door de beverrat. De pompoenen zijn nu veilig opgeslagen in de cave.


Die beverratten worden echt een plaag. Marcel heeft dan ook hulp ingeroepen van de buurt (Joel en Daniel) om ze te gaan vangen. Er staan nu een paar mooie kooien in ons veldje.


De courgette’s hebben uitzonderlijk veel vruchten gegeven maar we hadden ook iets teveel planten
neergezet. Mijn dieet was de afgelopen maand nogal eenzijdig: bijna altijd zat er courgette bij.

Door het uitzonderlijke mooie weer van de afgelopen periode rijpen de wijnperziken gelukkig nog.

Ik heb er vast een klein teiltje mee gevuld. Er hangt nog 4x zo’n portie in de boom. Alvast een proef weckpot gemaakt met ontvelde perzikhelften met een suiker/alcohol mengsel. Als dit 3 maanden heeft geweckt is het klaar voor consumptie.
Zo kom ik de koude wintermaanden wel door.


De komende dagen zal ik mij dan bezighouden met het inleggen van de perziken. Zo komen de halve en hele flessen wodka, tequilla, citroenjenever en rum ook eens op. En dan kunnen we nog perzikenjam, perzikenmoes en perzikensorbet maken.

Omkomen van de honger zal niet gauw gebeuren. Voor het najaar nog “meiknolletjes” zaaien en de knolselders (15 stuks) eruit halen en een aantal savooikolen zaaien voor het voorjaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten