vrijdag 20 april 2012

Zaterdag 14 april - vrijdag 20 april

Zo het is weer tijd voor een update. Het is precies een maand geleden dat ik afscheid heb genomen van mijn werk. Ik zal eerlijk zijn: het gaat niet altijd van een leien dakje in Frankrijk maar ik heb ook geen moment aan mijn werk gedacht. Hooguit vandaag toen ik de foto's van mijn afscheid op facebook aan het uploaden was. "Het beste collega diploma" heeft in ieder geval een mooie plaats gekregen in ons Trésortje.
In zo'n maand is er veel gebeurd. We moeten de werklui zeer nauw begeleiden (en alles goed uitdenken) want anders krijg je dadelijk geen deur meer open en zit je wc potje in de séjour. Verder heb ik mijn eerste cursus in het Frans gevolgd (zonder meer een uitdaging). We hebben gelukkig nieuwe electriciens gevonden voor de gîte en het atelier. Het werk voor het atelier wordt volgende week vervolgd. Deze week zijn ze weer verder gegaan met de gîte. Met hulp uit Nederland zijn we ook bezig met het opzetten en inschrijven van onze SARL Trésor Etang du Cheix (een Franse BV). Ook dat neemt veel tijd in beslag. Goed nieuws voor de inschrijving van onze SARL: Marcel heeft vrijstelling gekregen voor zijn ondernemers cursus voor de artisans (verplicht voor chocolatiers). Hij had voldoende ervaring opgebouwd in Nederland. Chocolatier is in Frankrijk een beschermd beroep dus dat betekent weer veel extra papier werk.

Begin april stonden naast onze eerste geboekte gasten (Brenda, Peter en Marjolein) ook de eerste onverwachtste gasten voor de deur. Precies in de week dat ik op cursus was dus dat was voor Marcel even aanpoten.

En als we het over "poten" hebben  onze moestuin (potager) is nu ook zo goed als klaar voor gebruik. In de serre staan de eerste groentes al op te kweken. Helaas is het nu nog te koud om naar buiten te gooien. Na een prachtige maand maart is april erg koud en nat begonnen. Op de Puy de Dôme en in de Cantal was er weer sneeuw gevallen.


De laatste keer was ik gebleven bij dat we weer een bezoek gingen brengen aan de marché de Giat. Deze keer was deze zeer groot met echt vee in de verkoop. Helaas vond dit paard zijn prijs veel te laag en vrat dus gewoon zijn verkoop affiche op. Er stonden zelfs alcapas te koop. Gelukkig hebben wij Canaile nog, het paardje van Stefan. Even uit onze wei gehaald want de herbe was te laag/weinig. Mais lundi elle revient.


Ten slotte nog de verbouwingen: het atelier ligt even stil - in afwachting van de nieuwe electricien. Met de gîtes zijn ze vol aan de gang. Deze week is het binnen werk geplaatst en nog wat muurtjes buiten. Voor het entree muurtje zijn de kleinste steentjes gerecupereerd (a la stonehenge, zie foto rechts).


Oh ja: toch nog wat vergeten - van de week ook weer aan de pr gewerkt. Yvonne heeft een bezoekje gebracht aan het klooster. Mid/eind augustus hebben zij vele gasten die een onderkomen zoeken. Het leuke hiervan is dat ik er achter kwam dat we nog een tweede klooster hebben in de buurt n.l het vrouwen klooster in Laussedat (ietsje verder dan het mannenklooster maar zeer dichtbij). Hopelijk hebben we hiervan binnenkort een boeking binnen.
Om af te sluiten: we hadden ons dit jaar een doel gesteld om 100 overnachtingen binnen te halen, dit hebben we gehaald. Maar goed augustus kan nog wel een paar nachten gebruiken dus we hopen op nog veel meer boekingen. Maar de eerste Fransen via internet zijn ook binnen.


Volgende week weer meer: de plannen voor het terras (nu nog herbe) en hopelijk veel travail voortgang in het atelier.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten