maandag 30 juli 2012

Zondag 15 juli - maandag 30 juli 2012

Daar zijn we weer en met groot nieuws: Detlef heeft na 3 dagen vissen eindelijk zijn karper gevangen.

We hadden 's avonds heerlijk gegeten met z'n allen. Hierna wilde Detlef zijn vis spullen gaan opruimen. Helaas was van 1 hengel de lijn in de oever terecht gekomen. Dat gebeurt niet zomaar: de karper was dus terug gezwommen waardoor het belletje niet was afgegaan. Er hing dus gewoon een karper aan de lijn. Crystel de kleinste van Rein en Vera vond dit natuurlijk heel spannend en was dan ook samen met moeder rond middernacht nog van de partij. Het koste wat moeite om de haak uit de karper te friemelen maar uiteindelijk konden we de mooie spiegel karper aan schouwen. En met een kus liet Detlef de karper weer terug zwemen in het meer. Want voor een echte karper visser geldt: "no kill".

Dit was natuurlijk ook een geweldige dag voor de familie Mak (Rein, Vera, Jade en Crystel). Ze zijn 4 dagen bij ons gebleven. Na een druk weekend Parijs kwamen ze weer helemaal bij en hebben met de gehele familie ook  heerlijk paard gereden in de Auvergne (Ayacheval). De hele club op de foto:

Na 2 weken moesten we helaas afscheid nemen van Detlef en Irmgard. Ze hadden een geweldige vakantie gehad en het klikte bijzonder goed dus het was jammer dat ze weer weggingen. Dat gold natuurlijk ook voor de familie Mak dat klikt gewoon altijd (zelfs na meer dan 30 jaar hè Rein!).

Hierna kregen we weer bezoek van 2 lang boekers: Kees en Els. Jammer dat zij op zoek waren naar vertier en terrasjes. Tja het enige terras wat we hebben is het terras van Tresor. Dus zij hadden besloten eerder weg te gaan ondanks dat ze wel van ons verblijf hadden genoten.
De laatste avond was desondanks erg gezellig: na een opmerking van Marcel dat ijs zelfs in soep kan en onze Kees hem gelijk vroeg om van de overgebleven tomaten dit maar te bewijzen, kon Kees na 5 minuten al genieten van een heerlijke tomatensoep met mosterd ijs. Want zoiets hoef je tegen de kok maar 1 keer te zeggen.

Tussendoor was onze espressomachine ook nog 2 keer kapot gegaan. Maar goed met foto's en met hulp van onze geweldige reparateur/vraagbaak in NL is hij nu weer operationeel. De electromagnetische schakelaar van de inlaatkraan was defect maar helaas had dit ook gevolgen voor de gehele werking van de kraan na het plaatsen van een nieuw onderdeel. Marcel kan zichzelf inmiddels espressomachinereparateur noemen

Afgelopen week is er ook weer een traveaux geweest. Ondanks dat we de EDRF hadden gevraagd om de stroom tussen huis en het zakelijk atelier in oktober te splitsen stonden ze nu al voor de deur. Het blijven Fransen hè (soms te laat en soms weer veel te vroeg). De stroom hoefde er gelukkig maar een uur af. Je moet ook geen last van hoogte vrees hebben.

Door de annulering kregen we het wat rustiger (ten minste dat dachten we). Hopla de volgende boeking was alweer binnen van Karin en Jan,  mountainbikers. Zij hebben vast wat routes voorgereden voor de viergang groep die misschien volgend jaar langs gaat komen.

Op het moment dat we echt dachten dat we 3 dagen even niets hadden (was wel even lekker na ruim 3 weken van 7 uur 's ochtends tot middernacht bezig zijn) kregen we al weer het volgende belletje binnen: een familie voor twee kamers en wilden ook graag mee eten. Effe improviseren en daar gingen we weer.

En hadden we dus nog 2 rust dagen over: en ja hoor ring ring: heeft u nog 2 kamers vrij voor 2 nachten. Maar goed het waren Fransen en hadden niet eerst gekeken naar de afstand af te leggen en belden weer na een uur: Biollet was te ver. Dus toch 2 dagen rust. Hierdoor konden we een bezoek brengen aan de porte ouverte  van het klooster. Jammer dat we totaal verkeerd hadden ingeschat hoeveel mensen hierop af zouden komen want dan had Marcel wel met een kraampje chocolade kunnen gaan staan (volgens de krant waren er meer dan 1000 bezoekers geweest). De tempel leek wel even het Louvre in het klein: wat een hoop mensen.

Overmorgen is het 1 augustus. Na een maand juli met alleen maar Nederlandse gasten beginnen we augustus met Franse gasten. De eerste avond wordt de table d'hôtes gelijk aangevuld met 3 monikken die graag wilden komen eten (dat wordt dus weer een choco moelleux om in 1 keer het pad van verlichting betreden).

Tussendoor maakt Marcel nog steeds zelf de croissants en loopt Yvonne regelmatig te plukken  uit de tuin: met zon, warmte en vaak 's nachts wat regen groeit alles nu als kool: de broccoli moet nog even door groeien maar de eerste kilo haricots verts is er al afgehaald. Dat geldt ook voor het onkruid want hiervan zijn al heel veel kilo's weggehaald.

We eindigen deze 2 enerverende weken of beter gezegd deze geweldig Juli maand met een prijsvraag: zoek de verschillen van mijn Calimero?

Tot waarschijnlijk over 2 weken.